Головна

Про нас

Останній номер

Архів номерів

Статті

Замовити друкований варіант

Пожертвування

Інтернет-ресурси

Новини Церкви ХВЄ України


Актуальне запитання

Адреси церков ХВЄ та розклад богослужінь

 




Роздуми над Словом Божим

Непозитивне «позитивне сповiдання», або Чарiвний Ключик до неба

«Позитивне сповідування» вже кілька десятиліть активно проповідують різні християнські вчителі. І окремі його ідеї часто можна почути й у наших церквах. Підняти це питання нас спонукало те, що основою цього вчення є саме віра. Але, на жаль, віра в те, чого насправді немає. Є багато людей, які вірять, що зцілені, хоча відчувають нездужання і жоден з лікарів не підтверджує ніяких змін на краще в їхньому стані.

Чи погано вірити? Ні. Але часто така «віра» веде до розчарувань та повної зневіри. І саме це найнебезпечніше у так званому «позитивному сповідуванні».

Так, ми маємо вірити Богові, і з цією вірою приносити Богові наші «бажання молитвою й проханням з подякою» (Фил. 4:6). Але основою цієї віри мають бути не наші позитивні слова, не твердження про те, що ми віримо, а усвідомлення того, що Бог суверенний і остаточне рішення щодо нашої ситуації приймати саме Йому. Наша ж віра та довіра Богові полягає в тому, щоб з радістю приймати все те, що Бог посилає нам.

Скільки не кажи «халва», у роті солодше не стане (Східна мудрість)

Сидить харизмат в пеклі і, прикривши очі, безперестанку повторює: «А я вірю, що я в раю…» (З недуховних анекдотів).

«Ви слабкі? Добре! Сповідуйте протилежне. Чому? Тому що витвором своїх уст ви насичуєтеся. Але якщо ви фізично слабкі й кажете: «Я слабкий», — таким і будете. Якщо у всій своїй фізичній слабкості говорите: «Я сильний», — будете здоровим, бо «язик мудрих — лікує» (Аделаджа С. Жизнь и смерть — во власти языка).
«Які в людини думки, така вона сама. Це означає, що якщо її сповнюють думки про невдачі, то вона буде невдахою; якщо думки про бідність — буде бідною… Якщо ж людина думає про успіх та добробут, то в неї буде успіх і добробут» (Аделаджа С. Победа над греховными мыслями и чувствами).

Ох уже ці позитивні сповідування! Пам’ятаю, як на зорі своєї християнської юності я намагався, лежачи на дивані, силою віри і сповідування вимикати світло в кімнаті. Не досягнув успіху. Щоразу доводилося вставати.

Але коли я чув чергову проповідь про четвертий вимір віри і решту привабливих бонусів, які сиплються з «небесного мішка» на власників позитивно підвішеного язика, то починав зневірюватися. Не бачити мені золота та діамантів…

Та й деякі біблійні праведники «у світлі» цих проповідей здавалися невиправними лузерами. Бо ж що це за сповідання? «Я вбогий та бідний…» (Пс.69:6). «Смердять та гниють мої рани з глупоти моєї... Скорчений я, і над міру похилений, цілий день я тиняюсь сумний, — бо нутро моє повне запалення, і в тілі моїм нема цілого місця...» (Пс.37:6-8). «А я червяк, а не чоловік, посміховище людське й погорда в народі» (Пс.21:7).

Словом, юність моя була серйозно затьмарена заздрістю до тих, хто позитивно сповідує швидкі покупки білих кадиллаків. Правда, цих авто на вулицях мого рідного міста я так і не побачив. А міфічне процвітання ніяк не ставало реальністю в моїх друзів. Винятком були тільки особливо безсовісні пастори, які, обіцяючи іншим життя з надлишком, увесь надлишок забрали собі.

Про логічні та історичні зв’язки цього вчення з окультизмом Куімбі, Мері Беккер Едді, «Християнської науки» та «New Age» можна досить багато прочитати в інтернеті. Але мене не це сьогодні цікавить. Сьогодні я хотів би розглянути деякі тексти, на які опираються проповідники позитивного сповідування і перевірити, чи є в Біблії вчення про «позитивне сповідання».

Отож: «Смерть та життя у владі язика» . Цей уривок потрібно читати в контексті: «Розлючений брат протиставиться більше за місто твердинне, а сварки, немов засуви замку. Із плоду уст людини насичується її шлунок, вона насичується плодом уст своїх. Смерть та життя у владі язика, хто ж кохає його, його плід поїдає» (Пр.18:19-21).

Тут автор притчі має на увазі людські взаємостосунки. Якщо брати сваряться, то вони наче перебувають в оточеному місті (люди, які перебувають в оточенні, приречені на голодну смерть), але якщо вони вміють домовлятися один із одним, то зможуть вижити і благополучно вийти з ситуації, що склалася. Тому від того, як ти підбираєш слова у спілкуванні з братом, залежить твоє життя чи смерть. Тут зовсім не йдеться про молитву чи про заяви-сповідування перед Богом.

Наступна фраза, якою часто оперують «Язик же премудрих — то ліки». Ну, це навіть не цікаво. Треба хоча б зрідка розгортати Біблію і читати ці цитати повністю: «Дехто говорить, мов коле мечем, язик же премудрих — то ліки» (Пр.12:18). Якщо припустити, що лікування тут не метафоричне, а буквальне, то треба було б визнати, що й у роті інших, про яких йдеться вище, замість язика металевий клинок! Однак тут Біблія каже лиш про втіху, яка, мов цілюща олива, ллється з уст мудрої людини.

Ще один популярний вислів: треба кликати «неіснуюче, як існуюче» (Рим.4:17). Але в тексті йдеться не про сповідування Авраама чи будь-якого іншого віруючого. Це Бог наділений такою рисою — творити реальність Словом Своїм. Бог викликав Словом Своїм наш світ із небуття, Він животворить мертвих. Але ніде в Писанні не сказано, що християнин має робити спроби творити щось своїм словом ex nihilo (з нічого).
І ще один момент, на який опираються послідовники позитивного сповідування: «Наша віра «вивільняє» силу Бога. Якщо немає віри і позитивного сповідування, то Бог нічого не може зробити. «І Він тут учинити не міг чуда жодного, тільки деяких хворих, руки поклавши на них, уздоровив» (Мр. 6:5).

Ще в школі учитель англійської мови пояснив нам різницю між англійськими дієсловами can та may (в шкільних словниках вони обидва перекладені одним словом «могти»). Він казав: «Якщо ви запитаєте «Can I come in?» — англієць здивується. Звичайно ж, ви можете зайти, тому що у вас є ноги. Тому треба запитувати: «May I come in?»

Грецький вислів «не міг» з чисто граматичної позиції може означати будь-що від «не мав фізичної можливості» до «не мав морального права». І останнє значення було відоме Маркові. Наприклад, у Мр. 2:7 це слово явно явно вживається у значенні «не мав права». У Мр. 6:5 абсолютно той самий випадок. Бо євангеліст в другій частині цього уривка все ж стверджує, що Христос звершив-таки декілька чудес. Якби тут йшлося про фізичну неможливість проявити божественну силу, то жодних винятків бути б не могло. Але тут є очевидна вказівка на те, що Христос не вважав за потрібне «розсипати перли» перед невіруючими насмішниками. «Не міг», у значенні — не захотів.

То ж бо наше невірство не «зв’язує» Бога, а віра не «розв’язує» Його. Творити чи не творити чудо — це суверенне право Бога. Він може прислухатися до нашої мольби, а може й не задовольнити нашого прохання. На все Його воля. Але наївно думати, що наше «сповідування» позбавляє Бога можливості діяти: «Я знаю, що можеш Ти все, і не спиняється задум у Тебе!» (Йов. 42:2)

Але невже в Біблії нічого не сказано про позитивне сповідування? Мені здається, що сказано! Ось вам доволі позитивне сповідування: «Сьогодні чи взавтра ми підем у те чи те місто, і там рік проживемо, та будемо торгувати й заробляти» (Як. 4:13). Тільки чомусь апостол дає цьому сповідуванню негативну характеристику: «…Ви, що не відаєте, що трапиться взавтра, яке ваше життя? Бо це пара, що на хвильку з’являється, а потім зникає! Замість того, щоб вам говорити: Як схоче Господь та будемо живі, то зробимо це або те. А тепер ви хвалитеся в своїх гордощах, лиха всяка подібна хвальба!» (Як. 4:14-16).

Шукайте передусім виконання Божої волі, навіть якщо вона суперечить вашим бажанням. Відкривайте свої бажання перед Богом (див. Фил. 4:6), але пам’ятайте, що навіть Найкращий із тих, хто молився, не отримав позитивної відповіді, коли просив, щоб чаша оминула Його. Хай же нашим позитивним сповідуванням стануть Його слова: «Не Моя, а Твоя воля хай буде» (Лк. 22:42).

І хай береже вас Господь від міфічних сповідувань!

Павло БЄГІЧЕВ

"Благовісник", 4,2011

Українська християнська поезія