Благовісник

Церква та суспільство

Людський цикл

Спостерігаючи за сучасним світом, французький соціолог Жак Еллюль зауважив одну вражаючу тенденцію: коли християнська Євангелія проникає в суспільство, вона зазвичай породжує цінності, які, як це не парадоксально, суперечать Євангелії. Чи же зумовлене таке дивне явище?

Розгадку я знайшов у працях Гордона Косбі — засновника й пастора «Церкви Спасителя» у Вашингтоні. Косбі зауважив, що в християнських суспільствах з високим рівнем посвячення відправною точкою зазвичай є відданість служінню, яка виявляється в дисциплінованому житті. Групи, які формуються на принципах посвячення й дисципліни, зазвичай досягають достатку, однак, зрештою, саме цей успіх руйнує дисциплінованість і веде до потакування своїм бажанням і занепаду.

Косбі назвав цей принцип «чернецьким циклом». Перші бенедиктинці багато трудилися, розчищаючи ліс і обробляючи землю. Виручені гроші вони вкладали в дренажні системи, поголів’я худоби й посіви. Через шість століть, згідно з істориком Полом Джонсоном, «абатства бенедиктинців практично перестали бути духовними закладами. Вони перетворилися в колегіальні синекури», а більшість бенедиктинців стали «інертними паразитами з вищих прошарків суспільства».

Цей же цикл повторили домініканці, єзуїти й францисканці. Усе починалося зі сплеску посвячення та дисципліни, які привели до періоду процвітання, а потім відбувалося зрушення в бік догоджання тілу, поки не з’являвся якийсь реформатор, котрий починав відроджувати ідеї засновника ордену. І протестантські реформатори стикалися з тією ж проблемою.

Як показує Старий Заповіт, під цей шаблон потрапляють навіть цілі народи. Напевно, цю тенденцію було б краще назвати не «чернецьким», а «людським» циклом. Починаючи з короткочасного перебування Адама та Єви в раю, людські істоти виявляють видатну нездатність справлятися з процвітанням та успіхом. Ми звертаємося до Бога у труднощах і забуваємо про Нього, коли все налагоджується.

Бачачи підтвердження цієї тенденції в найрізноманітніших країнах, я краще розумію, чому Ісус попереджував про небезпеку багатства й назвав бідних та гнаних «блаженними». Разом з тим я непокоюся за власне суспільство, яке переважно покладається на своє багатство й силу. Чи можемо ми в часи достатку знайти спосіб зруйнувати «чернецький цикл»? Від відповіді на це питання може залежати наше майбутнє благополуччя.

Філіп ЯНСІ
"Благовісник", 3,2012