Благовісник

Здорове п’ятдесятництво

Усі ми хочемо мати здорові церкви, здорових служителів, здорове братство. Адже тоді вони будуть мати сильний вплив на суспільство. Але здорове п’ятдесятництво — це постійне зростання, бо все здорове росте й розвивається. Коли п’ятдесятницький рух прийшов в Україну в 1919 році, подивіться, як швидко утворювалися й зростали церкви, піднімалися служителі!

П’ятдесятниця — стан життя в Божій силі

П’ятдесятниця — це не тільки історична подія. Це духовна реальність, яка триває в житті церкви й кожного віруючого. Тому важливо не просто говорити про П’ятдесятницю, а переживати її в наших церквах. Відсутність дії Святого Духа — духовна катастрофа. Він дає віруючим силу й сміливість для свідчення: «Ви приймете силу, коли Дух Святий злине на вас, і будете Мені свідками». П’ятдесятниця — стан життя в Божій силі. Її відсутність позбавляє церкву цієї рушійної сили.

Старозавітна П’ятдесятниця — це свято жнив або свято тижнів, яке відзначалося на 50-й день після Пасхи. Новозавітний День п’ятдесятниці також стосується жнив — але духовних. Ісус Христос сказав: «Жниво справді велике, та робітників мало». П’ятдесятниця готує женців на Божу ниву.

П’ятдесятниця стала початком місії Церкви в усьому світі. Це не кінець Божої роботи, а початок і динамічне продовження безповоротного процесу дії Святого Духа в житті церкви. Це щоденне життя в силі Духа: «І не впивайтесь вином, у якому розпуста, але краще наповнюйтесь Духом!» Віруючі покликані постійно сповнюватися Святим Духом, щоб Він міг зміцнювати, вести й зрощувати кожного.

Нездорові прояви в п’ятдесятницькому русі

Перш ніж говорити про здорове п’ятдесятництво, хочу зауважити певні нездорові прояви. Нездорове п’ятдесятництво — надзвичайно велика проблема, яка веде до слабкості, незрілості, хвороби, збочення, фальші, замінників, ізоляції, а зрештою — до розчарування в Бозі та Церкві, до духовної смерті.

Стережімося фанатизму. Був час, коли в деяких п’ятдесятницьких громадах США віруючі намагалися брати отруйних змій просто руками, як написано в Євангелії від Марка (16 розділ). Вони казали: «Кого змія вкусить, і отрута йому не пошкодить, значить його віра жива». Один пастор навіть вів на телебаченні шоу «Snake Salvation» («Зміїне спасіння»). На одному з богослужінь його вкусила змія, чоловік став помирати. Хотіли покликати лікарів, але він відмовився, сказавши, що його врятує Бог. На жаль, він помер.

У часи СРСР віруючі мали переважно негативне ставлення до лікарів. Це навіть відображено у звітах спецслужб. У здоровому п’ятдесятництві ми віримо, що лікування допустиме, а лікарі — це Божий дар.

Дозволю собі процитувати з неканонічної книги Сираха: «Вшановуй належно потрібного тобі лікаря, бо і він існує з Господньої установи. Від Всевишнього — здатність лікаря, а й цар його обдаровує. Голову лікаря знання його звисочують, також і з боку вельмож — йому подив належиться. Господь із землі ліки виводить, і розумний муж не нехтує ними. Сину, в недузі твоїй не побивайся, лиш молись до Господа, і Він тебе оздоровить. Провину відкинь, свої руки випростай, від усякого гріха очисти своє серце. А й лікаря примісти, бо й він Господом створений. Хай тебе не полишає, бо його і ти потребуєш. Станеться не раз, що одужання — в їхніх руках перебуває». Ісус Христос каже: «Лікаря потребують не здорові, а хворі». Сам Бог називає Себе нашим Лікарем. Апостол Павло називає Луку улюбленим лікарем.

Отже, перелічимо нездорові прояви, які, на жаль, можна спостерігати в історії п’ятдесятницького руху.

1. Перебільшений акцент на емоціях та імітація проявів Святого Духа. Іноді можна побачити таку практику, коли люди імітують дари Духа — регочуть, трясуться, падають навзнак. Такі явища можуть бути результатом групового впливу, коли одні копіюють поведінку інших, певного емоційного збудження і підсвідомого бажання відчути щось особливе. Біблія закликає бути обережними: «Духа не вгашайте, пророцтвом не нехтуйте, усе досліджуйте, тримайтеся доброго». Правдивого пророчого слова ніщо не замінить. Але важливо розважати, із якого джерела воно походить. Апостол Павло наказує перевіряти духовні прояви, щоб уникнути фальші. Написано: «Ви приймете силу», а не просто почуття.

Нездорове п’ятдесятництво — це коли Божа присутність навіюється через емоції, гучні вигуки, музично-технологічні маніпуляції, звук певної частоти, коли використовується ефект натовпу. Коли люди свідчать, що пережили Бога, але їхнє життя і вчинки говорять протилежне. Бог дав нам Святого Духа не для самозадоволення, а для того, щоб преобразити людину й послати її на проповідь Євангелії.

2. Так звані автоматичні мови. Говоріння іншими мовами — Божий дар. Але в деяких п’ятдесятницьких колах його перетворили на штучний обряд, де людей мотивують повторювати слова, звуки чи склади, щоб отримати хрещення Святим Духом. Це суперечить біблійному вченню. Тому що дар Духа не викликається механічно. Не можна говорити, перш ніж наповнить Святий Дух. Правдива п’ятдесятниця — «як Дух дає промовляти», а не як пастор чи помазанець навіює.

3. Звеличення дарів над плодами Святого Духа. Дари Духа повинні супроводжуватися плодами. «Коли я говорю мовами людськими та ангельськими, а любові не маю — то став як мідь та дзвінка або бубон гудячий. Або маю дар пророкувати, знаю всі таємниці, все знання, коли маю всю віру, щоб навіть гори переставляти, а любові не маю, то я ніщо». Справжній плід Святого Духа — це зміна характеру людини. «А плід Духа — любов, радість, мир, довготерпіння, добрість, милосердя, віра, лагідність, здержливість». Людина, сповнена Духом має якості, якими Він її наділяє. «Бо ми прийняли не Духа страху, але сили, любові і здорового розуму». Якщо людина груба, лукава, неправдомовна — це не від Бога. Дари балансуються плодами Святого Духа.

4. Вчення, що тільки хрещені Святим Духом будуть спасенними. Біблія вчить: «Коли ти устами своїми визнаватимеш Ісуса за Господа і будеш вірувати в серці своїм, що Бог воскресив Його з мертвих, то спасешся. Бо серцем віруємо для праведності, а вустами сповідуємо для спасіння». І: «Спасенні ви благодаттю через віру, а це не від вас, то дар Божий». Не від діл, не від ознаки, яку ми отримали, — тільки через жертву Ісуса Христа. Хрещення Святим Духом — окремий досвід, що супроводжується іншими мовами. Він не є умовою спасіння, а джерелом сили для служіння. Це духовне оновлення, поглиблене спілкування з Богом. «Бог є Дух, і ті, що Йому вклоняються, повинні в дусі та в правді вклонятись».

5. Фінансові маніпуляції та «Євангеліє процвітання». Бог благословляє не тільки матеріальними благами. Але дехто вважає, що саме це є показником Божої прихильності. Натомість Біблія попереджає про небезпеку нагромадження земних цінностей замість духовних. «Не складайте скарбів собі на землі, де нищить їх міль та іржа, і де злодії підкопуються й викрадають. Складайте ж собі скарби на небі, де ні міль, ні іржа їх не нищить, і де злодії до них не підкопуються та не крадуть. Бо де скарб твій, там буде й серце твоє!» Відомий проповідник Бені Хін у 2019 році зробив публічну заяву й визнав, що «Євангеліє процвітання», яке він багато років проповідував, — фальшиве, що він більше не вірить у практику обіцянок благословень за гроші, що благодать не продається і що не можна цим маніпулювати. Добре, що він визнав. Але як багато людей було зведено! Скільки пішли за ним, і жертвуючи величезні статки! Ще коли почалася пандемія, вона похитнула вчення процвітання. Адже багато його прихильників особисто стикнулися з хворобою та фінансовими труднощами. Пригадую, як 2014 року ми їздили в Покровськ. Єпископ Анатолій Безкровний розповів, що вони мають спільні зустрічі представників різних конфесій. І дехто вже тоді казав: «Ми бачимо, що наше «Євангеліє процвітання» у важкі часи не працює!» Але якщо вчення не працює у складні часи, воно фальшиве. Випробування перевіряють істинність віри.

6. Надмірний акцент на помазанцях. Згідно з Біблією, усі віруючі — члени Тіла Христового й наділені дарами Святого Духа. «Хто нас намастив, то Бог». Немає касти особливо помазаних людей, яких не можна піддавати перевірці. Якщо хтось називає себе помазанцем, але веде нечестивий спосіб життя, любить гроші, обманює людей — це самозванець. Прикладом можуть бути сини Ілія — будучи священниками, вони жили в розпусті, крали Господні жертви, зневажали Бога. І врешті решт Бог покарав їх. Саул був Божим помазанцем, але через непослух, гордість втратив Божу благодать. Навіть знаючи, що Бог його відкинув і вибрав іншого, він намагався втриматися при владі. Лжепророки в часи Єремії говорили від імені Бога, але вводили народ в оману. Юда Іскаріот ходив разом із Ісусом Христом, був серед апостолів, мав доступ до Божої благодаті. Але дуже любив гроші — і зрадив Учителя. На жаль, деякі служителі, які проголошували себе великими, зрештою були викриті в корупції, махінаціях, позашлюбних сексуальних зв’язках. Такі люди нерідко вчать небіблійних доктрин, виправдовуючи це тим, що вони мають особливе відкриття від Бога.

Божий помазанець — людина, яка живе святим життям, підкоряється Богу, приносить добрі плоди. «Стережіться фальшивих пророків, що приходять до вас в одежі овечій, а всередині хижі вовки. По їхніх плодах ви пізнаєте їх». Про служителя має бути добре свідчення — не лише від своїх, а й від зовнішніх. Приклад — єрусалимські пророки Юда і Сила, про яких написано, що їх поважали всі брати.

7. Фальшиві пророцтва та ексклюзивні відкриття. Коли приходять складні часи — пандемія, війна або якісь особисті проблеми, люди відразу шукають особливих відкриттів. Під час пандемії мені скидали стільки різноманітних пророцтв, що якби я всіх їх слухав, то не мав би часу навіть почитати Біблію і отримати особисте слово від Господа. Дехто навіть казав, що вакцинація — це печать звіра. Добре, коли в церкві є правдиве пророцтво, яке будує. Але іноді пророки говорять не від Бога, а від себе — власні думки і «мрії свого серця». Це може використовуватися для духовних маніпуляцій. А коли пророцтво не збувається — це призводить до великого розчарування. На Тернопільщині був випадок: один чоловік, голова колгоспу, захворів на рак. Йому було слово, що видужає, і він не хотів чути нічого іншого. А дочці — що Бог зцілить батька, якщо вона покається й прийме хрещення. Але той чоловік помер. І дружина, і дочка — повністю закрилися від церкви. Скільки таких випадків ми бачили! Хто буде відповідати за це? Біблія каже, що все слід перевіряти на відповідність Писанню. «Не кожному духові вірте, але випробовуйте духів, чи від Бога вони. Бо неправдивих пророків багато з’явилося у світ». Здорове п’ятдесятництво — це розвиток критичного мислення, уміння аналізувати: «Одні пророкують, інші — хай роздумують».

8. Ізоляція від суспільства. Це серйозна проблема. Роль християн у суспільстві завжди була темою дискусії в церквах, особливо п’ятдесятницького напрямку. Але Ісус Христос каже: «Ви — світло для світу. Не може сховатися місто, що стоїть на верховині гори. Не запалюють світильника, щоб поставити його під посудину, але на свічник — і світить він всім у домі. Отак ваше світло хай світить перед людьми». У III-IV ст. з'явилися перші відлюдники, які йшли жити в печери. Вони бажали повністю зосередитися на Богові, уникнути мирських спокус, перечекати гоніння, відділитися від духовно занепалого суспільства. Але Ісус Христос і апостоли постійно перебували в містах і селах — серед людей. Так і сьогодні ми повинні перебувати в суспільстві. Сьогодні багато християн намагаються отримати від держави захист власних світоглядних переконань, але при цьому не хочуть нічого зробити для неї. Здорове п’ятдесятництво — це відкритість до сучасних викликів без компромісів у вірі. Це співпраця з тими, хто любить Господа. Живучи у світі праведним життям, ми покликані впливати на нього своїм благовістям. Коли Святий Дух зійшов на апостолів, вони не сховалися, а стали поширювати Євангелію «від Єрусалима до краю землі».

9. Вільне тлумачення Божого Слова. Загалом найкращий підхід — коли Писання тлумачить Писання. Апостол Павло закликає «навчитися думати не більш, як написано». Дехто тлумачить біблійні тексти через власні емоції, намагається натягнути їх на власні ідеї, міняє місцями головне й другорядне. Що головне в притчі про блудного сина? Його повернення до батька? А для декого головне — що всі стали танцювати та їсти. І вони акцентують на цьому, виводячи цілу доктрину. Біблія хвалить людей, які «Писання досліджували день у день, чи так воно є». Вона навчає: «Все досліджуючи, тримайтеся доброго».

Ознаки здорового п’ятдесятницького вчення

Отже, тепер перейдемо до того, як збудувати здорову спільноту. Які ознаки здорового п’ятдесятництва?

1. Поєднання істини, сили Святого Духа та біблійного бачення Церкви. «Бог є Дух, і ті, що Йому вклоняються, повинні вклонятися в дусі і в правді». Дехто робить акцент на «дусі», дехто на «правді». Але має бути й те, і інше. І вони мають поєднуватися з вченням церкви.

2. Правдиве хрещення Святим Духом. Йдеться не тільки про зовнішні прояви, а й про внутрішнє оновлення та святість: «Будьте святі, Я бо святий». Ознаки правдивого хрещення Святим Духом: глибоке бажання жити в чистоті перед Богом — не від страху, а від любові; боротьба з гріхом і власним егоїзмом; прагнення виконувати не власну, а Божу волю; любов до людей, навіть складних і невдячних; служіння в смиренні — готовність завжди і скрізь бути корисним для Бога; вірність у малому; духовна зрілість, яка не судить, а підтримує, яка не хизується собою. Біблія закликає: «…повіддавайте ваші тіла на жертву живу, святу, приємну Богові, як розумну службу вашу».

3. Налаштування богослужіння відповідно до потреб усіх поколінь. Здорова п’ятдесятницька церква — для всіх поколінь. Вона піклується про єдність поколінь, зберігаючи біблійні принципи. Вона балансує між усіма, служить усім, розвиває всіх. Церква тільки для молоді або тільки для старших — це не євангельський підхід. Має бути зв’язок поколінь. Розподіляймо час так, щоб поряд із вирішенням церковних питань мати можливість спілкуватися з людьми, дбати про їхні потреби.

4. Формування церковних рад за принципами відповідності та підзвітності. Служителі мають обиратися відповідно до їхніх дарів та праведного життя. Кожен служитель має бути підзвітним іншим служителям, а не бути «сам по собі». Він обирається церквою і входить у команду. Він дбає про єдність команди та загалом братства. Підзвітність — це здорове п’ятдесятництво, воно вберігає від падіння.

5. Активне чекання Божого пробудження. Пробудження — не просто емоційний сплеск, а реальні зміни в житті людей. Дехто каже, що чекає пробудження, але нічого не робить для цього. Які передумови ми створюємо для того, щоб пробудження прийшло? Чи змінюється наше життя, чи стаємо ми духовно зрілими? Здорове п’ятдесятництво — це активне чекання, перебування в постах, молитвах. Постійно, а не час від часу. Реальні зміни приходять від глибокого перебування в Божому Слові. У багатьох церквах багато років поспіль немає вивчення Біблії. Люди більше на молитву ходять, ніж на розбір Слова. Але написано: «Хто відхиляє вухо своє, щоб не слухати Закона, то буде огидна й молитва того». Коли немає вчення, то виникають різні єресі та небезпеки для церкви.

Здорове п’ятдесятництво — це баланс між дією Святого Духа, вірністю Божому Слову й зрілим духовним мисленням. Воно уникає крайнощів, тримається біблійної істини та прагне реального зростання в Христі.

Віталій ЯЦЮК

"Благовісник", 2,2025